În ședința de ieri a Primăriei mun. Chișinău a fost invocat faptul că Ministerul Culturii „a blocat” reparația capitală a străzii 31 august 1989.
Dorim să informăm publicul că această informație este manipulatoare, menită să distragă atenția publicului de la acțiunile ilegale ale Primăriei mun. Chișinău privind eliberarea autorizațiilor pentru reparația capitală a străzii 31 august 1989.
Ca urmare a lucrărilor de reparație, în perimetrul străzilor Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni și Alexandr Pușkin a fost descoperit un caldarâm.
Agenția Națională de Arheologie, în condițiile legii, a transmis Primăriei mun. Chișinău prescripția de stopare a lucrărilor.
Pe 17.03.2023, Agenția Națională Arheologică a primit un răspuns de la Direcția generală mobilitate urbană a Primăriei mun. Chișinău, prin care Primăria a sesizat Agenția cu privire la implementarea prescripției de stopare a lucrărilor.
Pe 20.03.2023, Agenția Națională Arheologică a semnat un contract de realizare a cercetărilor arheologice. Rezultatele au fost transmise Primăriei mun. Chişinău.
Pe 06.04.2023, la inițiativa Ministerului Culturii, a avut loc o ședință pe marginea lucrărilor desfășurate de Primăria mun. Chișinău pe strada 31 august 1989, precum și a „reparației curente” a trotuarelor. La ședință au participat, viceprimarul Ilie Ceban, șeful Direcției generale mobilitate urbană, V. Mihalache, șeful adjunct al Direcției arhitectură, urbanism și relații funciare, I. Vrabie. Pe baza rezultatelor întâlnirii, reprezentanții Primăriei s-au angajat să înainteze, cât mai curând, un proiect modificat, ținând cont de necesitatea conservării caldarâmului și să prezinte o gamă de culori și texturi pentru plăcile de pavaj pentru trotuar, care ar trebui să corespundă contextului istoric al conservării caldarâmului.
Pe 14.04.2023, Ministerul Culturii a făcut publică poziția oficială, bazată pe cercetările efectuate cu privire la caldarâm, precum și recomandările pentru transformarea acestei porțiuni de stradă în spațiu pietonal.
Pe 12.06.2023, Ministerul Culturii a primit o scrisoare de la Direcția generală mobilitate urbană, în care se spune:
„Direcția generală mobilitate urbană, împreună cu proiectanții din cadrul Institutului Municipal de Proiectări „CHIȘINĂUPROIECT”, au avut mai multe întâlniri în vederea identificării unei soluții arhitecturale pentru conservarea caldarâmului identificat (angajații Ministerului Culturii nu au fost invitați la aceste întâlniri).
În scrisoare se mai spune că proiectul convenit cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare nu prevede finanțare suplimentară pentru lucrări de conservare și restaurare și că, conform Legii nr. 1530 privind ocrotirea monumentelor, art. 25 (2):
Organele de stat pentru ocrotirea monumentelor sunt obligate să preîntâmpine deteriorarea monumentelor, asigurând efectuarea imediată a lucrărilor de conservare şi restaurare.
Primăria mun. Chișinău solicită organizarea unui grup comun de lucru pentru conservarea patrimoniului istoric în cadrul proiectului de reconstrucție a străzii 31 August 1989.”
Pe baza informațiilor furnizate, facem un apel către Primăria mun. Chișinău, precum și reprezentanțele băncilor europene, care cofinanțează acest proiect:
Primăria mun. Chișinău, în cadrul implementării acestui proiect, a încălcat Legislația Republicii Moldova, respectiv Legea 163, privind autorizarea executării lucrărilor de construcție și anume, Articolul 12. Condiţiile de eliberare a autorizaţiei de construire
„(1) Autorizaţia de construire (anexa nr. 3) se emite de către primarul unităţii administrativ-teritoriale în baza cererii proprietarului, în baza cererii deținătorului dreptului de superficie asupra terenului, cu acordul scris al proprietarului terenului, iar în cazul reţelelor inginereşti şi de comunicaţii electronice şi al elementelor de infrastructură asociată acestor reţele – în baza cererii investitorului/beneficiarului sau a furnizorului de reţele publice de comunicaţii electronice (anexa nr. 31), în care se indică locul amplasării imobilului/terenului, în cel mult 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia. La cerere se anexează următoarele documente:
g) extrasul din procesul-verbal al şedinţei Consiliului Naţional al Monumentelor Istorice de pe lângă Ministerul Culturii privind avizarea pozitivă a proiectului de execuţie, în cazul proiectării intervenţiilor la monumentele de istorie, artă sau arhitectură ori în zonele construite înscrise în Registrul monumentelor Republicii Moldova ocrotite de stat;
h) certificatul de descărcare de sarcină arheologică, în cazurile prevăzute la art. 6 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 218/2010 privind protejarea patrimoniului arheologic”
Subliniem că nu au fost solicitate, înainte de demararea lucrărilor, nici eliberate certificatul de descărcare de sarcină arheologică, nici avizul Ministerului Culturii în baza deciziei CNMI, conform legii!
După descoperirea caldarâmului în timpul lucrărilor pe 31 august 1989, Primăria este obligată să întocmească un proiect modificat și să îl înainteze spre aprobare Ministerului Culturii (CNMI). Doar după aceasta pot fi continuate lucrările.
Până acum, Primăria mun. Chișinău nu a prezentat nici schițe de proiect pentru analiza inițială, nici proiectul în sine, care să prezinte conservarea caldarâmului.
În schimb, auzim acuzații manipulatoare și primim scrisori cu solicitarea de a crea grupuri de lucru. Ministerul Culturii este pregătit să trimită specialiști, care să participe la orice grup de lucru pentru rezolvarea situației actuale, totuși, vă rugăm să conștientizați că decizia este luată de Consiliul Național al Monumentelor Istorice doar pe bază de proiect, și nu ședințe de lucru și întruniri.
De asemenea, subliniem că Institutului Municipal de Proiectări „CHIȘINĂUPROIECT” a acţionat ca proiectant în această serie de acţiuni ilegale. Din păcate, în loc să se dea un exemplu pentru alți arhitecți, cel mai mare Institut proiectează cu încălcarea legii.
Ministerul Culturii este dispus să ofere sprijin științific corespunzător, pentru identificarea unei soluții arhitecturale de păstrare a caldarâmului.
Ministerul Culturii solicită respectuos Primăriei Municipiului Chișinău să respecte Legea!
Agenția de Inspectare a Monumentelor și Agenția Națională Arheologică sunt în situația să întocmească protocoalele relevante privind încălcările depistate, conform art. 74 din Codul contravențional.
Reamintim că, potrivit art. 74 din Codul contravențional, Primarul răspunde personal pentru nerespectarea legislației privind protejarea patrimoniului:
(6) Nerespectarea de către primarul unității administrativ-teritoriale a prevederilor legale cu privire la protejarea monumentelor istorice, la asigurarea pazei patrimoniului arheologic și semnalarea Agenției Naționale Arheologice referitor la nerespectarea legislației privind protejarea patrimoniului arheologic, precum și semnalarea Agenției de Inspectare a Monumentelor referitor la nerespectarea legislației în domeniul ocrotirii monumentelor, se sancționează cu amendă de la 400 la 500 de unități convenționale.
Pe baza protocoalelor întocmite cu privire la încălcările legii constatate în procesul de desfășurare a lucrărilor cu cofinanțare de Băncile Europene de Dezvoltare, Ministerul Culturii va solicita autorităților competente tragerea la răspundere a persoanelor care se fac vinovate de încălcarea legii.
Pentru detalii:
Serviciul Informare și comunicare cu mass-media,
Ministerul Culturii al Republicii Moldova
GSM: 0 79 927 277; presa@mc.gov.md