GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA

MINISTERUL CULTURII

A A A

Mai multe premiere au marcat finalul săptămânii trecute la teatrele din țară

Publicat:16.12.2024 - 11:44

 Teatrul Alexie Mateevici a deschis o nouă stagiune, a 36-a, într-o sală de spectacole proaspăt renovată, „Andrei Vartic”,  cu o nouă premieră - „SCAUNELE”, un spectacol care a prins viață grație regizorului Florin Liță și celor două personaje:  Elena Frunze-Hatman și Grig Bechet.

„Scaunele” este povestea unui cuplu care, după 75 de ani de viață împreună, continuă să caute un limbaj comun.

Spectacolul este în agenda TAM pe 21 sau 22 decembrie.

 

 

La Teatrul National „Mihai Eminescu” s-a jucat, în premieră,  „CHIRIȚA ÎN CONCERT LA CHIȘINĂU” de Ada Milea, cu texte și muzică de Ada Milea și Anca Hanu, inspirate din Matei Millo și Vasile Alecsandri. Costume de Stela Verebceanu, decor de Iurie Matei.

„Nu aduce anul ce aduce Ada Milea în noua premieră a Naționalului, „Chirița în concert la Chișinău” (versuri Ada Milea și Anca Hanu) în care îl vezi din prima pe Anatol Durbală virtuos (de parcă se poate altfel) în șorții lui Guliță, cântând despre fake news.  Și când crezi că nu mai poți de râs, începe spectacolul și pe urmă - ține-te… Diana Decuseară în colivie, jucând-o (cum numai ea poate) pe diafana Luluță, sperând (ca noi toți) la vreme însorită în ciuda norilor. Dan Melnic în rolul absolut magistral (cu acrobații și giumbușlucuri incluse) al amenințării fantomă la nefericirea Luluței, peste care tronează (cu drept deplin de împărăteasă a scenei) Angela Ciobanu, Chirița, cântându-ne dulce despre amara viață a eminențelor cenușii. Vedem apoi surorile (în rol) Ghenadie Gâlcă (Aristița) și Alexandru Pleșca (Calipsița) în căutarea fericirii, zicându-ne maiestuos (la voce, trombon și fluier) despre ilariantele lor tristeți cotidiene și desigur maestrul nostru cel de toate zilele, Petru Oistric în figura, potrivită în cele mai nepotrivite momente, a lui Bârzoi.

Toată comedia este privită de prin părți (cu participare activă) de unchiul și nepotul Mihai Zubcu și Petru Mărginean, lorzii și șeicii comediei (cu accente perfecte) și de… stai, acela e Alecsandri cumva? Nu, e Valentin Strișcov, proaspăt venit în templul actoriei, dar deja pe piedestal (absolut pe merit) din lumea soră a muzicii de calitate, bine acordate. Cu atât mai bine țării, și lui, cu-atât mai bine!

Vreți și voi o descrețire fără limite a frunții în vremuri compensate, friguroase și vitrege ca mama auxiliară a Cenușăresei? Bilete găsiți pe tnme.md (nu e reclamă, e apel la fericire).” – scrie Valeriu V. Turea din rol de spectator.

 

 

Tot la „Mihai Eminescu” s-a montat, în premieră, săptămâna trecută,  spectacol radiofonic „Virgula”, o piesa semnată de Nicolae Rusu, care abordează o temă actuală și mereu provocatoare – corupția – explorată prin lentila conflictelor dintre generații.

 Într-o familie în care părinții poartă cu ei tertipurile învățate în perioada sovietică, iar copiii trăiesc într-o eră post-URSS, se dezlănțuie un conflict între viziuni și valori. Cu subtilitate, piesa arată cum „virgula” poate fi schimbată după bunul plac, chiar și în secolul XXI, devenind o metaforă a compromisurilor și influențelor persistente din trecut.

Regia și adaptarea radiofonică: Alina Țurcanu

Distribuția: Igor Caras, Galina Lazarenco, Vitalie Jacotă, Nicoleta Zghibarță, Antonia Barancea, Vlad Rusnac, Ion Gârneț, Ion Bivol.

Spectacolul face parte din Proiectul „Teatru în căști: Dramaturgia contemporană în ritmul inovației”, care aduce teatrul mai aproape, printr-o experiență inovatoare și accesibilă.

 

 

Teatrul Rus Dramatic de Stat A. P. Cehov, a impresionat cu premiera spectacolului „Spărgătorul de nuci” după motivul poveștii lui E.T. A. Hofmann, în regia lui Sergiu Chiriac.

În ciuda unor stereotipuri, „Spărgătorul de nuci” al Teatrului Cehov nu se adresează doar celor mai mici spectatori, regizorul a gândit oatmosfera plină de farmec a basmului, animată de emoții puternice și de confruntarea între forțele binelui și ale răului, care nu e nicidecum una de mucava, ci una absolut reală. „Spărgătorul de nuci”  este  despre un copil cu o imaginație incandescentă, care luptă pentru dreptul de-a vedea lumea în felul său.

Regizorul Sergiu Chiriac și echipa sa de creație cred că spectacolul le va permite tuturor spectatorilor, indiferent de vârsta lor, să descopere acest subiect într-o altă lumină, iar adulții să înțeleagă și să accepte că lumea copiilor este una plină de fantezie și libertate.

 

Protagoniștii spectacolului, cunoscuții actori ai Teatrului Cehov, Iurie Andriușcenko, Ghenadie Boiarkin, Albina Samarțeva și Piotr Peicev,  evoluează alături de tinerii actori Daniel Muntean, Ana Goreacika, Artiom Gonciarov. Rolurile păpușilor sunt interpretate de actorii-dansatori ai Studioului teatral-coregrafic GLORIA-FLAMENCO, al cărui conducător artistic este Marta Madan, Maestru de Balet, actriță a Teatrului Cehov.

 

Sâmbătă, pe 21 decembrie, la Teatrul Republican „Luceafărul” va avea loc premiera spectacolului „Legată cu funia de pământ” de Lorina Bălteanu, regie – Slava Sambriș.

Zeci de personaje, istorii și întâmplări se vor aduna pe o scenă. Toate sunt culese din amintirile unei copilării atât de familiare. Atât de familiare încât par desprinse din albumul de fotografii pe care îl păstrează, cu grijă, mama în sertarul de la bufet.

În acest univers scenic, poveștile se împletesc ca firele unei funii invizibile, legând trecutul de prezent, dorințele de viitor și visurile de realitate. E lumea unei fetițe care visează să plece departe - departe, dar care simte că locul unde s-a născut o ține strâns, precum luna e legată cu o funie de pământ.

Când luminile se sting, vei rămâne pe loc – prins între dorința de a zbura și nevoia de a rămâne. Îți vei simți inima plină, nu de tristețe, ci de speranță, pentru că funia care te ține legat pe pământ nu e un lanț, ci o punte – între cine ești și cine poți deveni.

Dramatizare - Victoria Vasilache, Slava Sambriș, spațiu scenic: Adrian Suruceanu, univers sonor: Dumitru Seretinean, Via Dacă, costume: Cristina Plăcintă, afiș: Denis Apetrii

Distribuție: Vioara Câșlaru, Irina Vacarciuc, Vitalia Grigoriu, Victor Triboi, Victoria Cîrlan, Ion Liulica, Gigi Tabarcea, Dorina Tataru, Radu Canțâr, Maria Anton, Rodica Mereuță, Ion Prisăcara, Ion Jitari, Liuba Roman, Eugen Nicov.

În 2024, pe scenele teatrelor naționale (cele în care Ministerul Culturii are calitatea de fondator), s-au montat un număr record de aproape 50 de premiere teatrale.