Cum trebuie să arate domeniul învățământului artistic din Moldova și cum să-l raliem cât mai bine la necesitățile pieței culturale? Sunt câteva dintre subiectele discutate, pe 25 septembrie, la Conferința învățământului artistic, organizată de Ministerul Culturii în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării.
Evenimentul a reunit reprezentanți ai școlilor de muzică, artă și artă plastică din țară, manageri de instituții culturale, autorități publice din domeniu, parlamentari. „Este un subiect care ne privește pe toți, pentru că ține de copiii noștri și de felul în care vor arăta generațiile viitoare ale Moldovei. Vrem să discutăm despre viziunea statului asupra dezvoltării învățământului artistic, despre măsurile legislative noi și despre acțiunile ce se impun pentru o pregătire mai bună a viitoarelor generații de artiști profesioniști”, a spus în cadrul conferinței ministrul Culturii, Sergiu Prodan.
Potrivit oficialului, domeniul are nevoie de modernizare și de adaptare la cerințele timpului și ale pieței culturale. În acest sens, participanților le-au fost prezentate o pare din propunerile de modificare a Codului educației, principala din care vizează divizarea clară a învățământului artistic. Accentul se pune pe diferențierea dintre învățământul artistic academic și non-academic, cel artistic academic specializat și academic complementar, organizat pentru copiii cu aptitudini în studiul artelor.
„Vom putea, în acest mod, să fim mai focusați și mai eficienți în descoperirea și creșterea potențialului creativ al tinerilor pentru care școala de artă înseamnă o viitoare profesie, dar și din punct de vedere economic. Și asta, fără a-i exclude pe cei pentru care arta e un mod de dezvoltare personală”, a menționat Sergiu Prodan.
Republica Moldova are o experiență bogată în domeniul învățământului artistic. Astăzi, în țara noastră funcționează 138 de școli de muzică, artă și artă plastică, cu aproape 20 de mii de locuri de instruire și peste 2300 de cadre didactice.