GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA

MINISTERUL CULTURII

A A A

Valdis Bušs - 100 de ani de la naștere, la MNAM

Miercuri, 17 iulie, ora 16.00
Muzeul Național de Artă al Moldovei,

în parteneriat cu

Ambasada Republicii Letonia în Republica Moldova

și Muzeul Orașului Jūrmala

inaugurează expoziția

Valdis Bušs  - 100 de ani de la naștere

 

Lucrările pictorului Valdis Bušs (1924 - 2014) au fost, pentru mai bine de 50 de ani, parte integrantă a artei letone. În cadrul expozițiilor de grup picturile sale se remarcă imediat. Acest lucru este evident datorită faptului că artistul și-a propus ca operele sale să genereze un efect intens asupra privitorului: „Prin lucrările mele, redau viața și binele. Cred că rațiunea va birui pe Pământ, ideile ce exprimă umanitatea vor învinge”. 

Viața lui Valdis Bušs reflectă, precum o oglindă, soarta națiunii letone din secolul al XX-lea. S-a născut la 25 iulie 1924 în satul Pokaševa, parohia Viļaka, districtul Abrene, fiind al doilea dintre cei 7 copii ai familiei. Tenacitatea și rezistența specifice fermierului, trăsături moștenite de către artist, i-au fost de folos atât atunci când a terminat liceul în condiții aspre de război (1943), cât și în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, când și-a făcut serviciul militar în legiune (1943-1944) și în Armata Roșie (1944-1945). La sfârșitul războiului Valdis Bušs avea 21 de ani, a fost rănit în lupte de trei ori și era determinat să se formeze ca artist la Academia de Arte a Letoniei (1945-1950). Cu toate acestea, viața l-a testat din nou. În martie 1949, logodnica artistului Anna Burlacāne a fost deportată în Siberia, împreună cu alți 40 de mii de „dușmani ai poporului”, de către puterea ocupantă a Uniunii Sovietice. Valdis Bušs și-a luat concediu academic pentru „a-și ameliora starea de sănătate”, a urmat-o pe Anna și s-a căsătorit cu ea în Orientul Îndepărtat. Această decizie i-a afectat întreaga sa viață de mai apoi. Căsătoria cu un „dușman al poporului” nu doar l-a împiedicat să-și finalizeze studiile, dar și l-a lipsit de oportunitatea de a participa la viața artistică timp de 20 de ani.

Atitudinea sfidătoare de fermier l-a ajutat iarăși să supraviețuiască și să nu renunțe. Valdis Bušs a reușit să organizeze prima expoziție personală abia în anul 1972. Artistul avea vârsta de 46 de ani și energia sa clocotitoare, pofta de viață și îndeosebi abilitatea de a privi lumea într-un mod diferit s-au dezlănțuit cu adevărat, în mod expresiv, pe pânze. Nici urmă de percepție realistă a naturii și a gamei sale cromatice caracteristice, doar o reacție onestă la trăirile sale și atmosfera naturii, caracterizată printr-un desen simplificat, îndrăzneț, suprafețe expresive și contururi puternice. Odată cu prima expoziție personală, parcursul său artistic era deja clar formulat, schimbând abordarea convențională a peisajului, cufundându-se în esența fenomenului înfățișat, creând, în același timp, o interpretare tensionată, dar echilibrată.

În deceniile ce au urmat – anii 1980 și 1990 – paleta lui Valdis Bušs s-a îmbogățit, în urma căutării unei expresii mai pure și mai concentrate a ceea ce era văzut și simțit; au apărut combinații tonale curajoase, chiar disonante, structurate prin aplicarea variată a vopselelor, de la un impasto dens până la arii acoperite de un strat subțire de culoare pură. Observând combinațiile coloristice, se pare că pictorul vedea natura letonă în lumina puternică a soarelui sudic. În fiecare tablou, artistul își setează o nouă sarcină pentru perfecționarea reprezentării lumii. Scopul pictorului nu era o descripție exactă a lumii vizibile, ci intensificarea stărilor observate prin prisma gândurilor și a emoțiilor sale.

Pe parcursul vieții sale, contribuția lui Valdis Bušs – exprimată în imagini artistice adevărate, profund personale și pline de o exaltare răsunătoare – poate fi divizată în mai multe etape diferite stilistic, însă trăsătura unificatoare și cea mai importantă a fost dezvoltarea constantă și adopția inovațiilor artistice, fără a pierde vreodată conexiunea subtilă cu natura sau excelența calităților estetice. Spre sfârșitul vieții, artistul a abordat misterul cosmic – Lumina ca simbol al lui Dumnezeu, forța imaterială care unește totul, abstragând tot mai mult de lumea vizibilă. El a spus: „Există o lumină la capăt”.

 

 

 

Curator Inga Bunkše

Muzeul Jūrmala

 

Dates: 
Miercuri, 17 Iulie, 2024 - 16:00 to Duminică, 1 Septembrie, 2024 - 17:00